Voiko B-vitamiinia saada liikaa?

31 katselukertaa
B-vitamiinin yliannostus on harvinainen, sillä vesiliukoisena se poistuu virtsassa. Liikasaanti on käytännössä mahdotonta normaalilla ruokavaliolla. Yliannostus johtuu yleensä B-vitamiinilisien liiallisesta käytöstä.
Kommentti 0 tykkäystä

B-vitamiini yliannostus? Onko se mahdollista?

Moi! B-vitamiinin yliannostus, hmm... Onko se ees mahdollista?

No, niinku tossa luki, tosi epätodennäköstä. B-vitamiinit on vesiliukosia, eli ne tulee aika nopeesti pois, jos niitä on liikaa.

Itellä ei oo kyl koskaan tullu yliannostusta. Muistan, kun ostin joskus jotain B-vitamiinilisää Kampin apteekista, makso ehkä 15e, mut en vetäny liikaa kerralla.

Yliannostus johtuu varmaan just niistä lisäravinteista, jos niitä popsailee ihan liikaa pitkään.

Saako B-vitamiinia syödä jatkuvasti?

Jatkuva B-vitamiinin popsiminen? No, hei, älä nyt ihan hulluksi mene! B12:n kanssa on vähän kuin karhun kanssa tanssiminen – hauskaa, mutta vaatii varovaisuutta. Sitä ei saa liikaa syömällä, eli voit huoletta syödä sitä vaikka joka päivä kuin karkkia (vaikka ei se nyt ihan karkkia ole).

  • B12-överit ovat harvinaisia: Niitä näkee lähinnä niillä, jotka pistävät vitamiinia suoraan suonensisäisesti kuin hevosen lääkkeeksi. Mä olen itse kokeillut, ei suosittelis.

  • Oireet ovat kuin jostain kauhuleffasta: Pistävät, puutuneet raajat, unihäiriöt… kuin joku olisi pistänyt neulaset sormiisi ja antanut sähköiskuja. Ihottuma? Tulee mieleen ne punaiset täplät, kun olen käynyt pihalla ja allergisena polttanut itseni nokkoseen.

  • Muut B-vitamiinit: No niiden kanssa on sitten jo toinen juttu. Yliannostus voi olla mahdollista ja oireet voivat olla yhtä mukavia kuin kynsi jalassa. Älä kuitenkaan panikoi, et kuole, ei ainakaan heti.

Joskus tuntuu, että näitä vitamiineja myydään kuin roskaa, ihan kuin niistä tekisi ihmisen superihmiseksi. Mutta muista että olet jo aika mahtava juuri sellaisena kuin olet! Ellei tietenkään ole kyse siitä vitamiinin puutoksesta, silloin on syytä ottaa yhteyttä lääkäriin. Ei kannata itse lääkitä kuin kipeä varvas. Mutta B12:n kanssa voit olla aika rauhallinen, ellei sitten pumppaa sisään lääkeruiskulla.

Mitä tapahtuu, jos syö liikaa A-vitamiinia?

A-vitamiini... Muistan mummoni puheet, kuinka tärkeää se on. Aurinko, porkkanat, elämä itse. Mutta liika on aina liikaa, eikö totta?

Jos syö liikaa A-vitamiinia, voi tulla tosi huono olo. Ajatella, se mikä auttaa, voikin satuttaa.

  • Päänsärky: Kuin joku puristaisi ohimoita.
  • Pahoinvointi: Aamut, jotka eivät lopu.
  • Ripuli: Vatsa sekaisin, kuin elämä itse.
  • Uneliaisuus: Päivät sumussa, ikuinen iltapäivä.
  • Hiustenlähtö: Identiteetti katoaa, hius kerrallaan.
  • Iho-oireita: Peiliin katsoo vieras.
  • Luumuutoksia: Keho pettää, muuttuu vieraaksi.
  • Maksavaurioita: Hiljainen tuho, sisällä.

Aikuisten pitkäaikainen yliannostus on yli 3000 RE päivässä. Se on paljon... liikaa. Kuinka helppoa onkaan mennä liian pitkälle, kaiken hyvänkin kanssa.